محققان واریته های مختلف ژنتیکی مرتبط با توزیع چربی در بدن را شناسایی کردند

18فوریه 2019- کنسرسیوم تحقیقات ژنتیکی صفات تن سنجی(GIANT) که بسیاری از محققان بهداشت عمومی از دانشگاه کارولینای شمالی در آن حضور دارند، واریته های مختلف ژنتیکی مرتبط با نحوه ی تنظیم و توزیع سلول های چربی در بدن را شناسایی نمود. این یافته های جدید، درک ما را از تاثیرات ژن ها بر استعداد برخی افراد برای چاقی، گسترش می دهد.

کنسرسیوم GIANT یک همکاری بین المللی بزرگ با شرکت بیش از 275 دانشمند است که در جستجو برای شناسایی سایت های ژنتیکی هستند که بر اندازه و شکل بدن انسان از جمله بر قد و میزان چاقی فرد تاثیر می گذارند. یافته های این تحقیق در تاریخ 18 فوریه در مجله ی Nature Genetics منتشر گردید.

شناسایی واریته های ژنتیکی مرتبط با چاقی، در ایجاد مداخلات هدفمند که بتواند سبب کاهش خطر بیماری های مزمن ناشی از چاقی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی شود، نقش مهمی دارد. در مطالعات پیشین همخوانی سراسر ژنوم، 49 سایت یا موقعیت در یک کروموزوم جایی که در آن واریته های ژنتیکی مربوطه قرار گرفته بودند و افراد را مستعد داشتن نسبت دور کمر به دور باسن(WHR) بیشتری می کردند، شناسایی شد. نسبت دور کمر به دور باسن، یک راه موثر برای ارزیابی توزیع چربی در بدن است. مقادیر پایین ترWHR با بروز کمتر این بیماری ها ارتباط دارد.

در این مطالعه، با تمرکز خاص بر روی واریته های کد کننده ی پروتئینها، محققان 24 سایت کدکننده را در طول کروموزومهای افراد دارای WHR بالاتر تشخیص دادند( 15 سایت رایج و 9 سایت نادر). محققان با تجزیه و تحلیل بیشتر توانستند مسیرها و مجموعه های ژنی را که نه تنها در متابولیسم بلکه در تنظیم بافت چربی بدن، رشد استخوان و آدیپونکتین(هورمونی است که سطح گلوکز را کنترل می کند و چربی ها را تجزیه می کند) نقش دارند، شناسایی کنند.

محققان همچنین مطالعات عملکردی را در سایر ارگانیزم ها انجام داده و دو ژنی که با افزایش قابل توجه میزان تری گلیسیرید و چربی بدن در میان گونه های مختلف ارتباط داشتند، را شناسایی کردند.

پرفسور Kari E. North، استاد اپیدمیولوژی در دانشکده ی سلامت عمومی جهانی چپل هیل گیلینگز در دانشگاه کارولینای شمالی و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما برای اولین بار توانستیم در مقیاس وسیع نشان دهیم که چگونه واریته هایی با فرکانس پایین و نادر بر توزیع چربی در بدن تاثیر می گذارند. این واریته ها در میان جمعیت نادر هستند، اما اثرات آنها بر افراد بسیار شدید است، و همین موضوع آنها را از نظر بالینی مهم می کند.

یکی دیگر از یافته های مهم این مطالعه، اهمیت متابولیسم لیپیدها بر توزیع چربی در بدن است که می تواند به درک بهتر تاثیر چاقی در بروز بیماری های پایین دستی مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی کمک کند.

پرفسور North گفت: درک بهتر پایه های ژنتیكی توزیع چربی در بدن ممكن است منجر به درمان بهتری برای چاقی و همچنین آبشار بیماریهای پایین دست ناشی از چاقی، مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی شود.

منبع و سایت خبر:

https://www.unc.edu/

https://www.news-medical.net/news/20190218/Researchers-identify-multiple-genetic-variants-associated-with-body-fat-distribution.aspx